22 Aralık 2016 Perşembe

Sosyal medyada hangi mesleksin?


'bugün de sosyal medyada çok rihannayım'



Uzun bir aradan sonra merhaba!

Hiç ara vermemişiz gibi, şuracıkta bir çene çalmaya geldim ben.

Sosyal medya socialmom adıyla bilinen Çağla bıdıbıdının haberiyle çalkalanıyormuş. Sosyal medyanın kendisi böyle söylüyor. Bu hanımcığız nasıl başardıysa sahte bir kimlik algısı oluşturmuş ve aslında olmadığı halde kendisini psikolog olarak ilan etmiş. Bu işi de ticari karşılığını alarak, faturalandırarak, manevi tatmin, ıslık, alkış, binbir takipçi, reklam tanıtım ve promosyonları da kaparak yaptığını düşünürsek, abonino zibino.

Şimdi ben işin yerden yere vurma kısmında değilim. Kimseye sinirlenecek enerjim yok. Merak ettiğim şu. Diyelim yakın arkadaşım, eşim, annem ya da teyzem olmadığı biri gibi davransa? Durduk yere ben vantroloğum diye onu bunu kandırmaya başlasa? Ya da sünnetçiyim, pipi kesebilirim filan dese? Yani işte herhangi bir yalan söylese, bunu ben onun yalan söylediğini bildiğim halde, gözlerime baka baka bunu sürdürse, o zaman ben üzülürdüm. Tüm hayatını böyle duyursa, televizyonlara uydurma kimliğiyle çıksa, daha da ileriye gidip bilirkişi yetkisiyle hasta insanları yönlendirse... Üzülürdüm. Bu durumu görmezden gelemezdim. Eşi olarak rahatsız olmıyım hadi.. Ya annesi olarak, babası olarak? İnsan hiç mi demez, kızım bak burada bir hata var, normal olmayan bir durum var. Sıkıntı var sıkıntı. Yalancılık var, kandırma var. Şş kızım bırak o telefonu da beni dinle. Hiç mi dememiş kimse bunları Çağla'ya?

Yakın bir süre önce sosyal medyayla ilgili bir eğitim gördüm. Hem ilgi alanıma giriyor hem de var olan sosyal medya yazarlık tecrübemi bir üst level'a taşımak-geliştirmek için istek duydum. Derslerde sosyal medya hakkında öyle kulisler yaptık ki, bir Black Mirror dizisi kadar olmasa da oldukça etkilendim. Sosyal medyanın gerçek hayatın sanal bir düzlemi olarak, basbaya var olmayan bir kimliği canlı kanlı yaşatabilecek paralellere sahip olduğunu biliyorum. Siz değil, 'sosyal medya' var diyorsa vardır. Bu bir gerçek.

Şaşırılacak şey sosyal medyada sahte kimlikler ve bunu sosyal medyadaki başkalarına yutturanlar değil. Şaşılacak şey, her şeyin üç boyutlu olduğu, zamanın yavaş ve imajsız aktığı gerçek hayatta yutturmak. Yakınlarımıza, ailemize yutturmak. Çocuğumuza, annemize yutturmak. Kendimize yutturmak.

Yoksa hepimiz sosyal medyada birer Batmaniz, hepimiz Anakin Skywalkerız, hepimiz Rihannayız.
Ben şahsen sosyal medyada tam bir fütüristiğim.
Ama gerçek hayatta hödüğüm.

Nağber?!


7 yorum:

  1. Ahahahaha yapmış bunu ha!? Ya sen onu bırak bu psikoloji camiası o kadar boktur ki 4 seneliği bitirdiği için kendini terapist sanan mı ararsın, daha diplomasında Psikoloji Bilimleri yazıp kendini kocca bir yaşamın KOÇÇUU ilan eden mi ararsın ne ararsan var. Hatta o kadar kural ve kaide yok ki bu Türk meslek etiğinde, ennnn ünlü psikologlar bile diplomasız hasta baktı zamanında, 50 yaşından sonra döt korkusuna klinik yüksek lisans yapanı biliyorum.. O nedenle Çağlaya da şaşırmadım, kendisini okumuşluğum da yok aslında ama merak ettim neler demiş neler önermiş.. Bazen bu tip halk insanları psikologdan daha iyi önerilerde bulunabiliyor ama para kazanıp kendine isim koymasaymış iyiymiş..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cerencim kadının adı "çağla Düvenci Sönmez" ekşi sözlükten bu isimle aratıp okuyabilirsin. Bol bol screenshotlar mevcut :)
      konu orada detaylı tartışılıyor.

      Sil
  2. Aaa özlemişim burayı :) yalnız çok doğru bi noktaya parmak bastın. Bu tarz sahtekarlıklara yakın çevreden tepki gelemiyo mu hakkaten ya? Belki de aslında tam da böyle patlıyor.. Yani yakın çevreden birileri dayanamayıp ifşa ediyor belki de??
    Bu kadının Hakkı nitelikli dolandırıcılıktan hapis cezası, net. Öyle senin benim kınamamızla, sosyal medyadan laf sokulup hakaret edilmeyle çözülmez. Hukuki ciddi yaptırımları olmalı ve insanlar bu tarz işlere cesaret edememeli.
    Sosyal medyanın gücünün farkındayım aslında ama gittiğin seminere özendim bak. Olumlu ve olumsuz anlamda büyük bir algı yönetimi gerçekten. Olumlu örneğe tecavüz-pedofili yasalarını örnek verebilirim mesela. Sosyal medyadan bu kadar büyük tepki aldıktan sonra geri çekildi... Yardım kampanyalarında güzel organize olunuyor. Marka ve ürün şikayetleri sosyal medya lincine uğrayınca telafiye gidiliyor falan...
    Ancak tabi bilgi çöplüğü ve asılsız haber kaynakları yüzünden de kitleleri acayip provoke ediyor... Kin ve nefretin katlanarak büyümesine neden oluyor... Bunun en epic örneği de "deri tayt giymiş adamlar üstüme işediler" Kabataş iddiası ya. O olay gelmiş geçmiş en yaratıcı provokasyon bence dünya tarihinde...
    Soruna gelince, sosyal medyada ben olduğumdan farklı değilim ya.. Bilmiyorum tabi dışardan Nası görünüyorum ama bir Rihanna değilim heralde ya :D

    YanıtlaSil